ללמוד בחצר – מתאים לכם?
תארו לכם בית ספר שחלק ניכר מהשיעורים בו מועברים בחוץ? מתחת לעץ או על הדשא? תארו לכם שבמקום בכיתה מתרחשים הלימודים בתוך גינה או לצידה? נדמה, כי לא הייתם יכולים לסרב להצעה מפתה שכזו. תודו!
אז נכון, תאלצו לותר על המזגן המחמם או המקרר (תלוי בעונה), ולהיות חשופים לגמרי השמיים (פתאום עלול לרשת קצת גשם, או השמש מכה בעוז) אבל תרוויחו בגדול: מגע עם האדמה, ציוץ ציפורים, ליטוף של רוח בפנים, משחק, למידה ומגע עם חבריכם. כי בטבע, בניגוד למחשב או לטלויזיה, מציע ומאפשר חיבור מיוחד עם אחרים, גילוי והתקרבות וחברות שצומחת מתוך חוויות משותפת.
מה תפקידו של בית הספר?
האם ידעתם כי בעבר הרחוק היה תפקידו של בית הספר להעביר ידע. בימים ההם לא בכל בית היו ספרים ואינציקלופדיות, ובטח לא טלוזיות ומחשבים, שהתנחלו בבתים רק לפני 20 וקצת שנים. כיום, בעקבות הכניסה הדרמטית של האינטרנט אל חיינו (לפני כ- 15 שנים לערך) אתם חיים בעולם שבו כל ידע שתרצו לדעת – מייד תוכלו לקרוא או לצפות אודותיו במחשב. גוגל יודע לספר לכם הכל על מקומות בעולם, מיני בעלי חיים נדירים ואפילו על סופרים ומשוררים. חיפוש קצר ביוטיוב יאפשר לכם לצפות בתוכן שתבקשו במרחק הקלקה.
כל אלה מעמידים בפני בית הספר שלכם, המורים וגם ההורים בפני אתגרים מרתקים ומחזיר את השאלה: מה תפקידו של בית הספר בעידן הזה ומהי למידה? לחזית העשייה החינוכית.
איך אתה אוהב ללמוד?
כל אחד אוהב ללמוד בתנאים המאפשרים לו לרדת לעומק של חקירה. ילד אחד זקוק לשקט מוחלט בעוד ילד אחר יכול להתרכז רק שאוזניות באוזניו ומוזיקה מחרישת אוזניים "מנתקת אותו" מהסביבה. ילד אחד אוהב ללמוד לבד וילד אחר בקבוצת למידה. יש ילדים שאוהבים ללמוד בתוך מבנה סגור ויש ילדים שמעדיפים להיות בחוץ. איך לך הכי נוח ללמוד?

וגם, לא פחות מהסביבה הלימודית ישנה חשיבות לאדם המלמד: המורה. האם הוא מכתיב לכם מה לכתוב או לחשוב או האם הוא מעורר הרבה שאלות ומעורר מחשבה? נדמה כי כיום השיטה ללמד צריכה להיות מותאמת להתפתחות הטכנולוגית ותפקידו של המורה אמור  להתמקד בחשיפתכם הילדים לתכנים, על ידי חוויה ויצירה.

תמר בן נפתלי, מטפלת באומנות ובגינון טיפולי במגוון בתי ספר באזור השרון, נבחרה השנה לשמש כרפרנטית מטעם משרד החינוך על הקמת גינות בבתי הספר באזור המרכז. לטענתה: "למידה משמעותית מתרחשת אך רק מתוך סקרנות ומוטיבציה להעמיק ולחקור. מורה טוב יכול להראות את הדרך, לפתוח חלון ולעודד סקרנות, אך רק אם יתרחש הקסם ומשהו בתלמיד יתעורר ויסתקרן ויוביל אותו ללמידה מתוך מניע אישי – תתרחש הפנמה שהיא למידה אמיתית".

תמר מבקשת לצור בתוך המתחם הבית ספרי מרחבים חקלאיים שיעודדו ללמידה בחוץ. כמי שעוסקת שנים בטיפול בגינון וגם בלימודי הכשרת מטפלים בטיפול בגינון היא שואפת לייצר בבתי הספר למידה בדרך החוויה ושל התנסות ומגע עם משהו אחר מזה המוכר והידוע לכם, הילדים. מתוך מכלול רב של התנסויות תתאפשר הסקת מסקנות ולמידה של מיומנויות בין אישיות וחברתיות המתורגמות לשינוי בכישורי חיים.
הייחוד של הלמידה מחוץ לכיתה
מי לא אוהב לשהות בטבע? להריח את ניחוח האדמה הרטובה אחרי הגשם, הפריחה של האביב או אפילו את הקוצים בקיץ? לגעת באדמה או בצמחים או אפילו לטעום מהם תה מצמחי תבלין? בשהייה בטבע או בגינה יחד עם מורה המחובר לטבע ולתלמידיו מתהווה חוויה מיוחדת במינה. חוויה המעוררת את כל החושים ומאפשרת לשינויים רבים להתחולל: בתפישה, ברגשות ובחיבור לילדים אחרים.
העבודה בחוץ, בגינה או במרחב הטבעי מאפשרת התבוננות פנימה, הבנה עצמית ואפשרות לשינוי דפוסים מעכבים. ביחד עם החברים לכיתה ניתן להתנסות ולתרגל שינוי ושיפור של ההתנהגות בכל תחומי החיים.

לקריאת חומר נוסף – תמר בן נפתלי – מכללת תרפיה T.C. ( תמר-ה )
WWW.TC-TAMARA.COM

כתב: רוני כצמן

הדפס

About Author

Fotkids

פורקידס- אתר דפי צביעה לכל המשפחה

Related posts

טיפים לתכנון ועיצוב גני ילדים

כשאנחנו כהורים הולכים לבחור גן מה אנחנו בודקים? מה אנו מחפשים? למה אנחנו מצפים? בכניסה  לגן אנו בודקים את החוויה. למעשה אנחנו חשים את האווירה את הנעשה סביב. ומה שרואות עינינו ניספג ויוצר חוויה. חיובית או שלילית. תכנון נכון ועיצוב הגן בצורה נכונה – ייתן את...

קרא עוד

מסיבת סיום לחופשה הגדולה

החופש הגדול מתקרב לסופו, ובקרוב אתם מתחילים שנת לימודים חדשה. זה הזמן להתחיל לתכנן כיצד תרצו לחגוג את סיום החופש. אז הנה כמה רעיונות… מסיבת קומזיץ מה יכול להיות כיף יותר מלשבת עם חברים מסביב למדורה?  כל מה שצריך זה לחפש חורשה קרוב לבית שבה מותר...

קרא עוד

איך תתכננו טיול לאירופה

טיול משפחתי לחו"ל הוא חוויה שזוכרים לכל החיים – ההכנות, הטיסה, ההגעה ליעד, האתרים וההרפתקאות, וכל זה בדרך כלל בפרק זמן קצר! אם אתם עומדים בפני חופשה וטיול משפחתי באירופה, כדאי שתיקחו חלק גם בתכנון ובהכנות! האם אתם מעדיפים לצאת במסגרת טיול מאורגן בקבוצה או למצוא...

קרא עוד